نایس مووی
وب سایت نایس مووی در سامانه سازمان ساماندهی پایگاه های کشور ثبت شده است و مطابق قوانین این سازمان عمل می کند.
اخبار متفرقه تیرآهن بال پهن چه مزایایی دارد؟

تیرآهن بال پهن چه مزایایی دارد؟

تیرآهن بال پهن چه مزایایی دارد؟

رده سنی تعیین نشده

تیرآهن بال پهن

تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش از جمله انواع پرفروش تیرآهن در بازار فولاد و آهن ایران محسوب می‌شود. این تیرآهن نسبت به نمونه‌های دیگر دارای مزایایی است که کاربردهای آن را خاص و بیشتر می‌کند. به همین دلیل بسیاری از مشتریان تیرآهن فقط به دنبال نوع بال پهن آن هستند.

در ادامه ضمن معرفی این تیرآهن و مزایای استفاده از تیرآهن هاش، به راهنمایی درباره نحوه استعلام قیمت تیرآهن اصفهان امروز و سایر برندهای معتبر می‌پردازیم

بال پهن چه نوع تیرآهنی است؟

تیرآهن بال پهن در بازار به نام‌های تیرآهن هاش و تیرآهن IPB نیز شناخته می‌شود. این تیرآهن یکی از استانداردهای سه گانه تولید این مقطع آهن است که در آن طول بال تیرآهن با طول جان تیرآهن برابر است. در این حالت این مقطع آهنی به شکل حرف H انگلیسی دیده می‌شود، از همین رو نام تیرآهن هاش را به خود گرفته است.

این نوع تیرآهن، جدیدتر از انواع دیگر است. با دانستن کاربردها و پرفروش شدن آن، تیرآهن IPB در بیشتر کارخانه‌های فولاد در 3 نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

کاربردهای تیرآهن هاش

تیرآهن بال پهن به دلیل شکل ظاهری که دارد در موارد خاصی کاربرد پیدا می‌کند. در واقع این تیرآهن از نوع تیرآهن‌های پرکاربرد است و بسیاری از بخش‌های صنایع ساخت و ساز از آن استفاده می‌کنند. برای نمونه از این تیرآهن در ساخت ابر برج‌ها و برج‌های دارای طبقات زیاد به وفور استفاده می‌شود. در پل سازی و سد سازی نیز شاهد استفاده از این نوع تیرآهن هستیم.

علاوه بر صنعت ساخت و ساز، صنایع کشتی‌سازی، جرثقیل سازی در کنار صنایع سازنده تریلرها از این نوع تیرآهن استفاده می‌کنند. تیرآهن هاش در صنایع دریایی مانند سدسازی و ساخت سازه‌هایی چون سکوهای نفتی و گازی نیز کاربرد ویژه‌ای دارد. استفاده از این تیرآهن در ساخت سوله‌ها و انبارها نیز بسیار معمول است.

تفاوت تیرآهن IPB با دیگر تیرآهن‌های موجود در بازار آهن

همانطور که اشاره شد اصلی‌ترین تفاوت بین تیرآهن بال پهن با تیرآهن‌های معمولی در بازار را باید در شکل ظاهری آن‌ها دنبال کرد. این تفاوت باعث فرق بین عرض بال‌ها، طول بال‌ها، وزن و ضخامت نیز می‌شود. برای نمونه تیرآهن هاش به دلیل داشتن بال‌های بزرگتر، دارای وزن به مراتب بیشتری نیز هست. به همین دلیل با مشاهده قیمت انواع تیرآهن متوجه می‌شویم که تیرآهن IPB به دلیل وزن بیشتر دارای قیمت بیشتری نیز هست. این در مورد بیشتر بودن ضخامت این نوع از تیرآهن نیز صادق است.

همچنین تیرآهن هاش نسبت مقاومت به وزن بهتر و معقول‌تری دارد. همین موضوع سبب می‌شود که مقاومت آن در برابر بار و ارتعاشات نیز بیشتر شود. این نوع از مقاومت‌های کاربردی شامل مقاومت در برابر خمش نیز می‌شود.

جوشکاری تیرآهن هاش نیز به مراتب بهتر و آسان‌تر از نمونه‌های دیگر است. به عنوان مثال در نوع بال پهن آهن ۱۶ اصفهان نسبت به نوع معمولی همین تیرآهن شاهد امکان جوشکاری بهتری هستیم. .

کاربردهای تیرآهن هاش

نحوه تولید تیرآهن هاش

تیرآهن هاش از شمش‌های فولادی که در دمای 1100 درجه کوره گرم شده‌اند، تولید می‌شود. این شمش در ادامه وارد غلطک‌ها شده و شکل و ضخامت بال و بدنه به حالت استاندارد در می‌آید. در ادامه تیرآهن را در اندازه‌های خاص و استاندارد برش داده و سپس روانه بازار می‌کنند.

در مورد تیرآهن بال پهن معمولا از مواد اولیه با کیفیت‌تری استفاده می‌کنند. همانطور که قبلا اشاره شد این تیرآهن باید دارای مقاومت بالا در برابر کشش، خمش، ارتعاش و بار باشد و در صورتیکه یک کارخانه از مواد اولیه کم کیفیت استفاده کند، محصول نهایی نیز کیفیت لازم را به خصوص برای استفاده در سازه‌های عظیم نخواهد داشت.

مزایای استفاده از تیرآهن بال پهن در صنعت ساخت و ساز

داشتن مزایای ویژه باعث تولید بیشتر این محصول فولادی و داشتن مشتریان دائمی برای آن شده است. تیرآهن هاش دارای مقاومت و استحکام بیشتری است و از مزایای اولیه استفاده از آن می‌توان به بالاتر بردن مقاومت و استحکام برج‌ها، سازه‌ها، سدها و هر نوع وسیله‌ای نام برد که در ساختش از تیرآهن IPB استفاده می‌شود.

استحکام بالا در برابر ارتعاش نیز از دیگر مزایای استفاده از تیرآهن هاش است. این قدرت باعث می‌شود که ساختمان‌های ساخته شده با این نوع از تیرآهن در مقابل زلزله هم مقاوم‌تر باشند.

علاوه بر این بسیاری از مشتریان دوست دارند که مقاطع فولادی را در اندازه‌های مختلف و مورد نیاز خریداری کنند. در حالیکه طول تیرآهن معمولی در حالت کلی استاندارد و مشخص است اما تیرآهن IPB را می‌توان حتی تا طول 30 متر نیز تولید و به بازار عرضه کرد. در واقع دست مشتری در سفارش محصول با طول مورد نظر خود بازتر است.

قیمت نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از تیرآهن هاش است. این تیرآهن به نسبت مزایایی که دارد از قیمت مناسبی برخوردار است. شما می‌توانید در سازه‌های بزرگ و عظیم به جای خرید چندین تیرآهن از یک تیرآهن طویل بال پهن استفاده کنید تا هزینه‌های شما کاهش پیدا کند. تعداد تیرآهن استفاده شده در پروژه از نوع بال پهن به مراتب کمتر از پروژه‌های اجرا شده با تیرآهن معمولی است.

از طرف دیگر این تیرآهن هزینه بازنگری و تعمیری کمتری نیز دارد و در کنار این مزیت، عمر استفاده از سازه را نیز بالاتر می‌برد.

قیمت تیرآهن هاش چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت این نوع از تیرآهن بر اساس وزن و مواد اولیه مورد استفاده محاسبه می‌شود. در واقع علت اصلی تفاوت قیمتی بین دو کارخانه تولید کننده تیرآهن بال پهن را باید در روش تولید و مواد اولیه استفاده شده دنبال کرد.

علاوه بر این قیمت جهانی فولاد می‌تواند هزینه تهیه مواد اولیه را بالاتر برده و قیمت محصول نهایی را افزایش دهد. در این میان کاهش یا افزایش عرضه و تقاضا و نوسانات نرخ ارز نیز در تعین قیمت تیرآهن IPB موثر است.

مزایای تیرآهن هاش

برترین کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن IPB

این محصول یکی از محصولاتی است که تولید داخلی آن نیاز کشور را تامین می‌کند. از جمله مهمترین کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن هاش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه ذوب آهن اصفهان: سهم اصلی بازار تیرآهن هاش در کشور در اختیار ذوب آهن اصفهان است و برند تیرآهن اصفهان باکیفیت‌ترین برند بازار ایران است. این کارخانه بخش اعظمی از بازار داخلی را تامین کرده و صادرات خود را به کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی انجام می‌دهد.

  • کارخانه ظفر بناب: این کارخانه که در آذربایجان شرقی واقع شده است نیز سهم خوبی در بازار تیرآهن کشور دارد. این کارخانه محصولات باکیفیتی همچون تیرآهن IPB را روانه بازار می‌کند و مشتریان زیادی در بین پیمانکاران و مدیران پروژه‌های ساختمانی دارد.

  • کارخانه فایکو: تیرآهن هاش فایکو نیز در بازار به عنوان یک تیرآهن باکیفیت مشهور است. یکی از مزایای تیرآهن‌های تولید این کارخانه مناسب بودن قیمت آن است. این شرکت صادرکننده تیرآهن نیز هست.

  • کارخانه شاهین بناب: این کارخانه نیز یکی دیگر از تولیدکننده‌های تیرآهن هاش در شمال غرب کشور است. این مجتمع تولیدی یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های تیرآهن است و چندین خط تولید آن در زمینه ارائه این محصول فولادی فعالیت می‌کنند.

خرید تیرآهن بال پهن از آیرومارت

صاحبان صنایع و خریداران محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معتبر فروش آهن آلات، علاوه بر استعلام روزانه قیمت محصولات، مقاطع فولادی مورد نیاز خود را نیز به صورت آنلاین سفارش دهند.

ارسال نظر ...

  • در انتظار تایید : 0
  • تایید شده : 0 نظر
نظر شما پس از بررسی و تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد...
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !