وب سایت نایس مووی در سامانه سازمان ساماندهی پایگاه های کشور ثبت شده است و مطابق قوانین این سازمان عمل می کند.
اخبار متفرقه مقایسه کامل پیوند زنی زینی و وصله‌ای

مقایسه کامل پیوند زنی زینی و وصله‌ای

مقایسه کامل پیوند زنی زینی و وصله‌ای

رده سنی تعیین نشده

همان گونه که در مقالات قبلی گفته شد برای پیوند ارقام مختلف نهال میوه روش‌های متفاوتی وجود دارد که کارشناسان و باغداران توصیه می‌کنند هر روش را با توجه به شرایط محیطی و امکانات در دسترس خود به کار بگیرید تا بتوانید درصد موفقیت خود را در زمینه تهیه و فروش نهال میوه تا حد بسیار زیادی افزایش دهید، در این مقاله نیز قصد داریم تا ضمن آشناسازی شما با روش‌های پیوند زینی و وصله‌ای به مقایسه کامل این دو روش بپردازیم.

پیوند زینی چگونه و تحت چه شرایطی انجام می‌شود؟

در ابتدای امر در ذهن مخاطب این سوال شکل می‌گیرد که پیوند زینی چه نوع پیوندی است و برای چه نوع درختانی از این روش استفاده می‌شود؟ جالب است بدانید که این نوع پیوند بایستی در شرایط محیطی ویژه و امکانات و ابزار آلات خاص خود انجام گیرد.

اکثر افراد پیوند زینی را با پیوند اسکنه‌ای اشتباه می‌گیرند؛ این در حالی است که در پیوند زنی به جای این که در پایه اصلی شکاف و برش ایجاد کنند، شکاف اصلی و اولیه را در پیوندک ایجاد می‌کنند و سپس در مرحله‌ی بعدی شروع به آماده سازی پایه می‌کنند تا به راحتی در برش پیوندک امکان جای گیری داشته باشد.

برای آماده سازی پایه بایستی تراش‌های موربی در اطراف قسمت انتهایی ایجاد نمود تا کاملا با پیوندک هم قطر شود و در نهایت بتواند با جای‌گیری و اتصال کامل در شکاف پیوند و اتصال با چسب پیوند،گیرایی خوبی را داشته باشد، البته مهم‌ترین اصل موفقیت در این نوع پیوند هم قطر بودن و داشتن تک جوانه در قسمت انتهایی پیوندک است.

پیوند وصله‌ای چگونه و تحت چه شرایطی انجام می‌شود ؟

یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های پیوند درختان میوه در هنگام خرید نهال میوه، روش پیوند وصله‌ای است که غالبا برای پیوند درختان گردو از این شیوه استفاده می‌شود و از آن جایی که به پیوند جوانه‌ای نیز شهرت دارد، درصد موفقیت بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین به کارگیری این روش نیاز به ابزار خاصی همچون:

● چاقوهای مخصوص پوست بری و پیوند زنی

● چاقوی دو تیغه کم عرض

● چاقوی دو تیغه عریض‌تر

داریم.

برای شروع مراحل این روش بایستی پیوندک را با چاقویهای دو تیغه از طریق ایجاد برش‌های عرضی و طولی از شاخه اصلی جدا کنیم و در طی این مراحل باید توجه داشت که؛

۱. پیوندک جدا شده دارای جوانه باشد.

۲. کوچک ترین آسیبی به بافت نازک پیوندک وارد نشود. پس از ایجاد برش‌های طولی و عرضی بایستی به کمک چاقوی پیوندزنی آن را به آرامی از شاخه جدا نموده و بر سطحی از پایه که از قبل به کمک چاقوهای دو تیغه پوست آن برش طولی و عرضی خورده و دقیقا هم اندازه پیوندک جدا شده است، می‌چسبانیم و به کمک نایلون یا چسب مخصوص پیوند اطراف آم را پوشانیده تا پس از گذشت ۳ هفته شاهد جوش خوردن آن باشیم.

مقایسه پیوند زینی و پیوند وصله‌ای

هم قطر بودن پایه و پیوندک یکی از اصلی‌ترین و بارزترین شباهت‌های میان پیوند زدن درختان میوه با روش‌ پیوند زینی و وصله‌ای است اما در میان تفاوت‌های مهم و فاحشی نیز وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

۱. همانگونه که خواندید در پیوند زینی، علی رغم روش‌ پیوند وصله‌ای ایجاد برش و شکاف اصلی را در میانه پیوندک انجام می‌دهیم و از ابزارهای تخصصی نیز استفاده نخواهد شد اما در روش پیوند وصله‌ای به کمک ابزارهای تخصصی و چاقوهای دو تیغه‌ای با قطرهای مختلف بایستی قسمتی از پوسته جوانه دار پیوندک را جدا نموده و به پوسته پایه اتصال می‌دهند.

۲. همچنین از روش پیوند زینی برای پیوند و ازدیاد بسیاری از ارقام نهال میوه استفاده می‌شود؛ در حالی که از روش پیوند زدن وصله‌ای غالبا برای تکثیر نهال گردو، پسته و بادام استفاده می‌شود؛ چرا که درصد موفقیت تا حد زیادی در این روش افزایش می‌یابد.

۳. سومین تفاوت بارز در روش پیوند زینی و وصله‌ای نحوه تهیه و آماده سازی پیوندک است که در روش زینی از شاخه‌ای بسیار مقاوم و با قطر یکسان پیوندک تهیه می‌شود اما در روش وصله‌ای قسمتی از پوسته‌ی درخت مقاوم و مناسبی را برای تهیه پیوندک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلام آخر

در انتهای مقاله نیز باید گفت افزایش درصد موفقیت شما در به کارگیری روش‌های مختلف پیوند درختان میوه ابتدا آموزش و کسب اطلاعات در این زمینه است که می‌توانید از مطالب بسیار مفید و کاربردی که در سایت نهالستان پالیز نهال درج می‌شود استفاده کنید و یا با کسب مشاوره رایگان از کارشناسان مجموعه قدمی بزرگ در این راستا بردارید. دومین نکته حائز اهمیتی که در افزایش درصد موفقیت شما تاثیر گذار خواهد بود ابزار آلاتی است که حین کار مورد استفاده قرار می‌دهید، انواع چسب‌ها، چاقوها و … مرغوب و با کیفیت را می‌توانید از نهالستان معتبر پالیز نهال تهیه نمایید. همچنین استعلام قیمت نهال میوه نیز از این طریق برای باغداران عزیز میسر خواهد بود.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

ارسال نظر ...

  • در انتظار تایید : 0
  • تایید شده : 0 نظر
نظر شما پس از بررسی و تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد...
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !