وب سایت نایس مووی در سامانه سازمان ساماندهی پایگاه های کشور ثبت شده است و مطابق قوانین این سازمان عمل می کند.
اخبار متفرقه دیزل ژنراتور و راه کارهای کاهش مصرف سوخت

دیزل ژنراتور و راه کارهای کاهش مصرف سوخت

دیزل ژنراتور و راه کارهای کاهش مصرف سوخت

رده سنی تعیین نشده

دیزل ژنراتور چیست ؟

دیزل ژنراتور، یک دستگاه تولید برق است که با استفاده از موتور دیزل کار می‌کند. موتور دیزل از انرژی ذخیره شده در سوخت دیزل برای تولید برق استفاده می‌کند. این دستگاه‌ها به دلیل عملکرد پایدار، قدرت تولید برق بالا، و مصرف سوخت کم، در مکان‌ها و شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر به مزایای دیزل ژنراتورها در ادامه مقاله پرداخته خواهد شد.

دیزل ژنراتور

عملکرد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها از یک فرآیند تبدیل انرژی سوخت دیزل به انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. این فرآیند به صورت زیر انجام می‌شود:

سوخت‌رسانی: سوخت دیزل به مخزن سوخت دیزل در موتور تزریق می‌شود.

گرمایش و فشرده‌سازی: موتور سوخت دیزل را فشرده کرده و همزمان آن را گرم می‌کند.

اشتعال: در اثر فشرده‌سازی، سوخت دیزل به خود اشتعال می‌شود و حرارت ایجاد می‌کند.

تبدیل حرارت به انرژی مکانیکی: حرارت تولید شده از اشتعال سوخت دیزل، پیستون را به حرکت در می‌آورد.

تولید برق: حرکت شفت، موتور ژنراتور را به حرکت درآورده و انرژی مکانیکی تولید شده به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

کاربرد‌ دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها به عنوان منابع تأمین برق در موارد مختلفی استفاده می‌شوند:

مناطق دورافتاده: در مناطقی که دسترسی به شبکه برق عمومی دشوار است، دیزل ژنراتورها به عنوان منبع اصلی برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مصارف صنعتی: در صنایعی که نیاز به تأمین پایدار برق دارند، مانند کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، دیزل ژنراتورها به طور یکپارچه با سیستم برقراری همکاری می‌کنند.

اورژانس‌ها و بیمارستان ها: در مراکز درمانی، تأمین پایدار برق برای تجهیزات پزشکی حیاتی است.

توجه به مصرف سوخت، راندمان تجهیزات صنعتی به­ویژه دیزل ژنراتور برای کمپانی­ها و کاربران آنها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در واقع تمام کمپانی‌ها در تولید دیزل ژنراتور به دنبال بیشترین راندمان و کم­ترین میزان مصرف سوخت می­باشند.

در این راستا، انجام محاسبات دقیق برای انتخاب صحیح دیزل ژنراتور از مراحل مهم و ضروری خرید دیزل ژنراتور می­باشد چرا که انتخاب دستگاه با توان بزرگتر از مقدار قدرت موردنیاز، در ادامه هزینه سنگین تهیه سوخت بیش­تر را به سرمایه­گذار تحمیل خواهد کرد. در یک دیدگاه کلی­تر، ژنراتورهایی که میزان مصرف سوخت پایین­تر، بازدهی بیش­تر و توان بالاتری داشته باشند، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه­تر هستند و از طرفی، کاهش آلاینده­ها را نیز در پی خواهد داشت.

در سال­های اخیر، با رشد تکنولوژی و تحولاتی که در صنعت تولید دیزل ژنراتور ایجاد شده است، سازندگان موتورهای دیزلی به­منظور افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت از فن­آوری­های مختلفی استفاده می­کنند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

همان­طور که قبل تر اشاره شد، با پیشرفت تکنولوژی، اعمال مجموعه­ای از راه­کارها در روند تولید و استفاده از دیزل ژنراتور مدنظر قرار گرفته­اند که در نهایت دست­یابی به راندمان بیش­تر و مصرف میزان سوخت کم­تر را در پی خواهد داشت.

در خصوص راندمان ، به­کارگیری فن­آوری­ هایی از جمله توربو شارژر، خنک کننده ­های هوای ورودی، سیستم­های جدید پاشش سوخت و کنترل الکترونیکی، ساختمان موتور منجر به افزایش راندمان خواهند شد که در ادامه به جزئیات مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

توربو شارژر دیزل ژنراتور

توربو شارژرها با دمش هوا به داخل سیلندر، راندمان حجمی را بالا می­برند. در نتیجه موجب افزایش قدرت موتورهای دیزل خواهند شد. به بیانی دیگر، موتورهای دیزل دارای توربو شارژر در مقایسه با مدل­های بدون توربو شارژر از قدرت بیش­تری برخوردار هستند.

خنک کننده­های هوای ورودی

اگر هوای کمپرس شده توسط توربو شارژر قبل از ورود به سیلندر خنک شده و حرارت آن گرفته شود، چگالی آن افزایش می­یابد. در نتیجه، اکسیژن بیش­تری در این هوای متراکم شده وجود دارد که منجر به راندمان و قدرت بیش­تر خواهد شد.

سیستم­های جدید پاشش سوخت و کنترل الکترونیکی

سیستم­های جدید الکترونیکی مدیریت پاشش پمپ انژکتور موجب تنظیم دقیق مقدار سوخت پاشیده شده نسبت به هوای ورودی و نیز تقسیم یکنواخت سوخت میان همه سیلندرها با فشار تزریق بالا می­شود.

ساختمان موتور

در موتورهای دیزل جدید با اصلاح در ساختمان قطعات و کاهش اصطکاک میان آنها سعی در پایین آوردن اتلاف انرژی اصطکاکی می­شود و لذا راندمان موتور افزایش می­یابد. در موتورهای دیزل جدید در هر سیلندر، تعداد چهار سوپاپ استفاده می­گردد تا نرخ هوای ورودی و خروجی دود افزایش یافته و راندمان موتور افزایش می­یابد.

علاوه بر موارد اشاره شده، در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها، دسته دیگری از راه­کارها نیز مثمرثمر واقع خواهند شد که از جمله این راه­کارها می­توان به کنترل فشار پاشش، تنظیم فاصله سوپاپ، زمان تامین سوخت، نگهداری صحیح و منطبق بر استاندارد دیزل ژنراتورها، اشاره نمود.

جزئیات مربوط به راه­کارهای کاهش مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها در ادامه به جزئیات مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

زدایش به موقع رسوبات کربن

در حین فعالیت دیزل ژنراتور ، اجزا دمای بالایی تولید می­کنند که باعث می­شود کربن به سوپاپ ، انژکتور، بالای پیستون و غیره بچسبد. این مقدار کربن اگر به موقع پاک نشود، مصرف سوخت را افزایش می­دهد و در نتیجه بر عملکرد عادی موتور دیزلی تأثیر می­گذارد، در این راستا نیاز است تا در بازه زمانه 4 تا 6 ماه اقدام به کربن ­زدایی صورت گیرد.

عدم بارگیری بیش از حد دیزل ژنراتور

بارگیری بیش از حد موتور دیزل باعث می­شود مقداری از سوخت دیزل به دود سیاه تبدیل شود که در نهایت باعث افزایش مصرف سوخت می­شود. علاوه بر این، کاهش طول عمر قطعات را در پی خواهد داشت.

نگهداری صحیح دیزل ژنراتور

توجه به نگهداری و بازرسی صحیح و دقیق اجزا و قطعات دیزل ژنراتور به­طور چشمگیری منجر به کاهش مصرف سوخت خواهد شد. به بیانی دیگر، در صورتی که تمام اجزا به­درستی کار کنند، مصرف سوخت نیز در بهینه­ترین حالت ممکن خواهد بود.گروه دانش و صنعت باو با سابقه ای بیش از نیم قرن در واردات، طراحی و تولید دیزل ژنراتور، بهترین مشاور و تامین کننده شما در ضمینه تهیه لوازم یدکی دیزل ژنراتور خواهد بود.

دیزل ژنراتور

به حداقل رساندن فراوانی استفاده از دیزل ژنراتور

استفاده از دیزل ژنراتور باید در مواقع نیاز صورت گیرد. به بیانی دیگر، اگر نیازی به برق پشتیبان نیست، دیزل ژنراتور باید خاموش شود.

حفظ دمای خنک کننده دیزل ژنراتور

افزایش دمای بیش از حد ناشی از فعالیت اجزا در دیزل ژنراتور، منجر به یک خاموشی ناگهانی خواهد شد. بنابراین حفظ عملکرد خنک کننده به افزایش راندمان دیزل ژنراتور کمک می­کند. همچنین، کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

نتیجه­:

با رشد تولید در صنعت دیزل ژنراتورها، توجه به راندمان و مصرف سوخت توسط تولیدکنندگان این تجهیزات به­طور قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع، سازندگان در صدد یافتن راه­کارها و فن­آوری­هایی برآمده­اند که موجب افزایش راندمان دیزل ژنراتورها شده و از طرفی کاهش مصرف سوخت را نیز در پی داشته باشد.

راه­کارهای ارائه شده نه تنها منجر به عملکرد مناسب اجزای دیزل ژنراتور خواهند شد بلکه با افزایش راندمان آن، در نهایت مصرف سوخت کم­تر و به­تبع صرف هزینه­های کم­تر را به دنبال خواهد داشت.

ما در گروه دانش و صنعت باو به عنوان اصلی ترین برند در زمینه واردات، تولید و فروش انواع دیزل ژنراتور تلاش می کنیم نگاهی جامع به توسعه محصولات مولد انرژی داشته باشیم. ما با ارائه محصولات در زیر مجموعه هایی با رویکردهای متنوع و متفاوت در تولید انرژی، زمینه لازم برای موفقیت مشتریان خود را ایجاد می کنیم. در صورت نیاز به مشاوره و گرفتن راهنمایی از مشاوران متخصص، می توانید با کارشناسان گروه دانش و صنعت باو تماس بگیرید.

.

5

ارسال نظر ...

  • در انتظار تایید : 0
  • تایید شده : 0 نظر
نظر شما پس از بررسی و تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد...
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !