وب سایت نایس مووی در سامانه سازمان ساماندهی پایگاه های کشور ثبت شده است و مطابق قوانین این سازمان عمل می کند.
اخبار متفرقه تفاوت بليط هواپیما سيستمی و چارتری

تفاوت بليط هواپیما سيستمی و چارتری

تفاوت بليط هواپیما سيستمی و چارتری

رده سنی تعیین نشده

اگر جزء دسته افرادی هستید که به سفر هوایی زیاد می روید یا به سفر هوایی علاقه دارید حتما نام بلیط چارتری و بلیط سیستمی را شنیده اید و می دانید چه تفاوتی با هم دارند و در چه زمان هایی باید تهیه کنید.

اما برای خیلی از مسافران خرید بلیط هواپیما سیستمی و چارتری سوال است که چه تفاوتی با هم دارند و چه وقتی خرید بلیط چارتری و سیستمی مناسب است.

اگر شما هم قصد سفر دارید و نمی دانید کدام نوع بلیط را که از سوی ایرلاین ها صادر می شود خریداری کنید با ما همراه باشید تا به بررسی خرید این 2 نوع بلیط و تفاوتشان بپردازیم.

بلیط هواپیما چارتر چیست؟

زمانی که آژانس های هواپیمایی یا خدمات گردشگری صندلی های یک هواپیما را برای مدتی مشخص اجاره می کنند و برای آن صندلی ها بلیط صادر می کنند بلیط هواپیما چارتری می گویند و به ایرلاینی که صندلی های خود را اجاره می دهد شرکت چارتردهنده می گویند.

بیشتر مسییرهای پرترددی مانند مشهد ، کیش ، شیراز و… که مسافران بیشتر دارند چارتر می شوند و بازار بلیط هواپیما چارتر داغ می شود.

بلیط سیستمی هواپیما چیست؟

بلیط هواپیما سیستمی به طور مستقیم از شرکت هواپیمایی خریداری می شود و برنامه پرواز و قیمت این نوع بلیط هواپیمایی از سوی شرکت های هواپیمایی مشخص می شوند. قیمت بلیط هواپیما سیستمی در طول سال ثابت هستند.

این دو نوع بلیط هواپیما در خیلی قوانین و شرایط با هم متفاوت هستند که در ادامه بیشتر به بررسی تفاوت این دو نوع بلیط هواپیمایی برای سفر می پرازیم

تفاوت بلیط سیستمی با چارتری در نحوه خرید

نحوه خرید این دو نوع بلیط سیستمی و چارتری چه به صورت حضوری باشد یا چه به صورت آنلاین و اینترنتی فرقی ندارند و هر دو به اطلاعات شناسایی فرد نیاز دارند تفاوت اصلی در ارائه بلیط هواپیماست که بلیط هواپیما سیستمی مستقیم از ایرلاین و شرکت هواپیمایی ارائه می شود و بلیط هواپیما چارتری از طرف شرکت های گردشگری چارترکننده فروخته می شود.

اگر فردی خارجی یا تبعه باشد باید برای رزرو بلیط هواپیما پاسپورت ارائه دهد تا امکان خرید بلیط هواپیما به صورت چارتری یا سیستمی برای او هم ایجاد شود.

تفاوت بلیط هواپیماسیستمی و چارتری در قیمت گذاری

باور مردم همیشه بر این است بلیط چارتری ارزان تر از بلیط سیستمی ست و برای همین بیشترین زمان را برای خرید بلیط هواپیما چارتری می گذارند.

در صورتی که سازمان هوایپمایی تعیین قیمت هر دونوع هواپیما را به یک شکل انجام می دهد و نرخ را تا حداکثر مجاز اعلام می کند؛ اما قیمت گذاری قیمت بلیط هواپیما سیستمی و چارتری در روز های مختلف هفته بر اساس میزان و تقاضای مسافر از کمترین قیمت تا بیشترین قیمت متغییر خواهد بود.

شرکت های چارترکننده برای پر شدن حجم صندلی و پرداخت اجاره آنها باید در زمانی که حجم مسافر کم است به کمترین قیمت تا چندین کمتر از قیمت بلیط را به فروش بگذارد تا از دادن ضرر و زیان به شرکت چارتردهنده جلوگیری کند و در این اوقات هر چه به زمان پرواز نزدیکتر می شود قیمت بلیط هواپیما چارتری تا 50 درصد تخفیف نیز به فروش خواهد رسید.

مانند سفر به کیش در فصل تابستان که مسافر کمتری دارد. این داستان همیشه اینطور نیست و در بازه های زمانی که حجم مسافر زیاد باشد این داستان بالعکس می شود و قیمت بلیط هواپیما چارتری گرانتر نیز فروخته خواهد شد.

برای همین بازه زمان خرید بلیط هواپیما چارتری در تعیین قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. در این بین قیمت بلیط سیستمی در هر شرایطی از سفر تا حداکثر قیمت مجاز باید تعیین شود و اختیاری در گرانتر و ارزانتر کردن قیمت بلیط ندارد مگر با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشور.

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی در قیمت بلیط برای کودکان

اگر به صورت خانوادگی می خواهید سفر کنید و کودک به همراه دارید تفاوت قیمت بلیط هواپیما در کاهش هزینه سفر موثر است چرا که خرید بلیط پرواز برای کودک در بلیط چارتری و سیستمی متفاوت است و این تفاوت به شرح زیر می باشد.

قیمت بلیط سیستمی برای کودکان 2 تا 12 سال معال 50 تا 85% بلیط فرد بزرگسال است و خرید بلیط سیستمی برا افرادی که کودک به همراه دارند به صرفه تر می باشد.

در صورتی که قیمت بلیط هواپیما چارتری برای کودک با بزرگسال فرقی ندارد و یکسان محاسبه می گردد.

اما هزینه بلیط برای نوزادهای زیر 2 سال در پرواز با بلیط سیستمی و چارتری معادل 10% بلیط فرد بزرگسال حساب می شود که به عنوان حق بیمه حساب می شود.

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی در کنسل کردن بلیط

کنسل کردن هر نوع بلیط پروازی براساس زمان باقی مانده تا پرواز و مسیر پروازی شامل درصدی جریمه از سمت شرکت چارترکننده و ایرلاین خواهد شد و بیشترین تفاوت در کنسل کردن بلیط سیستمی و چارتری در نحوه استرداد آن می باشد. در این قسمت نحوه کنسلی و استرداد دو نوع بلیط را بیشتر مطرح می کنیم.

جریمه کنسلی در بلیط های چارتری نسبت به بلیط سیستمی بیشتر است مخصوصا هنگامی که زمان کنسلی به زمان پرواز نزدیک باشد و گاهی تا 100% قیمت بلیط به عنوان جریمه کسر خواهد شد و هزینه ای به مشتری مسترد نخواهد شد. اما در بلیط سیستمی در صورت کنسل کردن بلیط در هر زمانی حتی بعد از جاماندن از پرواز با کسر مقداری جریمه هزینه بلیط به مسافر بازگشت داده خواهد شد؛ البته مقدار جریمه به قوانین ایرلاین ها بستگی دارد.

در صورتی که از پرواز جا بمانید و کارت پرواز نگیرد در بلیط سیستمی به عنوان مسافر نوشو می توانید درخواست کنسل کردن بلیط کنید و هزینه بلیط سیستمی با مقداری کسر جریمه به شما بازگشت داده خواهد شد. این امکان در بلیط چارتری وجود ندارد و در صورت جا ماندن از پرواز کل قیمت بلیط به عنوان جریمه کسر می شود و مبلغی بازگشت داده نمی شود.

اگر تاخیر پرواز بیشتر از 2 ساعت باشد شما می توانید مطابق قانون پرواز درخواست کنسل کردن بلیط را داشته باشید در پرواز چارتری با داشتن اصل بلیط مهرخورده می توانید درخواست کنسل کردن بلیط داشته باشید و وجه بلیط تا 2 هفته بعد به شما بازگشت داده خواهد شد. اما در بلیط سیستمی نیازی به اصل بلیط مهر شده نمی باشد.

کلام آخر

خرید هر کدام از این دو نوع بلیط سیستمی و چارتری قوانین مخصوصی دارند که آگاهی از آنها خرید بلیط را برای شما راحت تر خواهند کرد. و خرید هر نوع بلیط متناسب با شرایط مالی و زمان شما متفاوت است تا بهترین انتخاب را برای خرید بلیط هواپیما داشته باشید.

اگر شما هم خرید بلیط هواپیما به صورت سیستمی و چارتری دارید می توانید با بررسی قیمت بلیط های چارتری و سیستمی در ایرلاین های مختلف در سایت روگو به خرید بلیط هواپیما برای سفر بپردازید و سفر خوبی را تجربه کنید. سایت روگو با در اختیار گذاشتن تیم پشتیبانی قوی به شما در خرید بلیط راهنمایی خواهد کرد.

ارسال نظر ...

  • در انتظار تایید : 0
  • تایید شده : 0 نظر
نظر شما پس از بررسی و تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد...
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !