وب سایت نایس مووی در سامانه سازمان ساماندهی پایگاه های کشور ثبت شده است و مطابق قوانین این سازمان عمل می کند.
اخبار متفرقه عوامل تاثیرگذار در میزان طول عمر مفید ساختمان

عوامل تاثیرگذار در میزان طول عمر مفید ساختمان

میزان سن ساختمان یکی از فاکتورهای مهم در هنگام معاملات املاک می‌باشند. مهندسان ساختمان با یک برآورد کلی می‌توانند سن حدودی سازه را تخمین بزنند. البته باید در نظر داشت که واقعا سن فقط یک عدد است و میزان کیفیت بنا اهمیت بیشتری از میزان سن آن دارد.

بدون شک، کیفیت مصالح ساختمانی تاثیر زیادی در میزان کیفیت بنا خواهند داشت. اما طول عمر مفید سازه متاثر از عوامل دیگری نیز می‌باشد. در ادامه این محتوا به بررسی برخی از عواملی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی عمر ساختمان و کیفیت آن تاثیر دارند خواهیم پرداخت.

چه عواملی در طول عمر ساختمان موثرند؟

به طور کلی تمامی مراحل طراحی و اجرای ساختمان در این زمینه اهمیت دارند. بررسی طرح و نقشه ساختمان در هنگام طراحی، انتخاب محل مناسب برای اجرایی کردن طرح، کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه بر روی طول عمر ساختمان تاثیر خواهند داشت. اما هر یک از این موارد به چه صورتی عمل می‌کنند. مهمترین عوامل در کیفیت ساختمان را بررسی می‌کنیم.

کیفیت بتن آرمه

بتن آرمه یا همان بتن مسلح، مهمترین بخش ساختمان در ایمنی، طول عمر و کیفیت سازه خواهد بود. بخش های مختلف بتن با استفاده از فلزات و مقاطع پلیمری مقاوم، مسلح می‌شوند. بکارگیری مصالح درجه یک و رعایت استانداردهای تعریف شده اجرای آرماتور بندی و بتن ریزی در کیفیت نهایی بتن آرمه تاثیر زیادی خواهد داشت.

فاکتورهای مختلفی برای انتخاب نوع میلگرد در اجرای آرماتور تاثیر دارند. میلگردهای ساختمانی با 3 استاندارد A2، A3 و A4 ساخته می‌شوند. میزان مقاومت و سختی میلگرد در هر یک از این آنالیزها متفاوت می‌باشد. به همین دلیل باید در انتخاب میلگرد مناسب برای ساختمان به وزن و حجم سازه توجه شود. در میان تولیدکنندگان این محصولات در کشور کیفیت و قیمت میلگرد ظفر بناب، مورد قبول بسیاری از پیمانکاران و ساختمان سازان می‌باشد.

اما توجه به نوع میلگرد اهمیت فراوانی دارد. تمامی انواع میلگرد برای ساخت آرماتورهای طولی و عرضی بکار می‌روند. بیشترین میزان مصرف میگرد A2 به دلیل برخورداری از قطر فک خمش بیشتر، برای ساخت انواع خاموت می‌باشد. میلگرد A4 در بسیاری از مواقع به عنوان آرماتورهای طولی بکارگیری می‌شوند. میلگرد A3 به دلیل خواص و ویژگی های متوسط، هم برای ساخت خاموت و هم جهت ساخت آرماتورهای طولی کاربرد دارند.

کیفیت خاک و زمین

مقداری از استحکام ساختمان، بستگی به کیفیت خاک و زمین آن دارد. فوندانسیون و یا همان پی ساختمان پایین ترین بخش سازه است که درون خاک قرار می‌گیرد و وظیفه سرپا نگه داشتن ساختمان را بر عهده دارد. در آیین نامه استاندارد 2800، قوانین متعددی در رابطه با شناژبندی سازه و خاک ساختمان تعریف شده است. مقاومت خاک زمین اهمیت بسیار زیادی در طول عمر مفید سازه دارد.

در صورتی که خاک زمین ساختمان ضعیف باشد، سازه پس از مدت اندکی نشست خواهد کرد و ظرفیت حمل بار آن کاهش پیدا می‌کند. خطاهای محتمل در طراحی ساختمان، اجرای ناصحیح فوندانسیون و ساخت بیشتر از حد ظرفیت خاک، عواملی هستند که ایمنی و طول عمر ساختمان را کاهش می‌دهند. احداث شمع کششی، شمع کوبیدنی، درجا ریز و همچنین بکارگیری میکروپایل در فوندانسیون، مواردی هستند که برای تقویت خاک مورد استفاده واقع می‌شوند.

کیفیت مصالح

از جمله روش‌هایی که برای کیفیت ساخت و طول عمر یک ساختمان مورد استفاده است، بکاگیری مواد، مصالح و ملزومات درجه یک می‌باشد. در برخی از موارد پیمانکاران برای صرفه جویی در هزینه های پروژه از کیفیت مصالح مورد استفاده می‌کاهند. این امر در ایمنی ساختمان و کیفیت نهایی آن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. قیمت شمش آهن، سیمان و سوخت بیشترین تاثیر را بر روی قیمت و هزینه مصالح در کشور دارد.

امروزه روش‌های مدرنی برای ساختمان سازی در جهان طراحی شده‌‌اند که علاوه بر کاهش هزینه های این کار به کیفیت و بالا بردن استانداردهای ساختمان سازی نیز کمک کرده است. میانگین طول عمر مفید ساختمان در کشور ما 30 تا 40 سال است، اما این رقم در کشورهای اروپایی تا 100 سال هم رسیده. این آمار نشان می‎دهد که وقت آن رسیده در کشور ما نیز به جای متدهای سنتی در ساختمان سازی از روش ها و استانداردهای مدرن استفاده شود.

شرایط اقلیمی و آب و هوایی

از دیگر عوامل موثر در طول عمر ساختمان می‌توان به آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه اشاره کرد. میزان رطوبت، میانگین دما و تغییرات دمایی از مهم ترین موارد موثر در این زمینه ارزیابی می‌شوند. رطوبت را می‌توان به عنوان اصلی ترین عامل در کاهش عمر ساختمان معرفی نمود. این فاکتور از راه‌های مختلفی به ساختمان آسیب خواهد زد.

نم کشیدن در و دیوار و کاهش استحکام آنها از یک سو، ایجاد اکسید آهن در مقاطع فولادی و تضعیف استحکام کلی ساختمان از طرف دیگر موجب خرابی و کاهش ایمنی در ساختمان می‌شوند. به همین دلیل است که در مناطق دارای رطوبت بالا مانند بسیاری از شهرهای شمالی و جنوبی کشور، از عایق های مختلف رطوبتی در بخش های متعدد ساختمان استفاده می‌شود.

تغییرات شدید دما عامل دیگر در کاهش عمر ساختمان است. در مناطق خشک مانند شهرهایی از کشورمان که نزدیک به کویر هستند، دمای هوا در طول شب و روز تغییرات زیادی دارد. این تغییرات می‌تواند بر روی بخش های مختلف ساختمان، خصوصا بخش های فولادی تاثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل سعی می‌شود در این مناطق به جای سازه های فولادی از سازه های بتنی استفاده شود. باران های اسیدی، باد و عوامل طبیعی مانند سیل و زلزله نیز از عواملی هستند که بر روی طول عمر مفید ساختمان تاثیر دارند.

جمع بندی

استانداردهای متعددی برای طراحی و اجرای ساختمان تدوین شده‌اند. توجه به این استانداردها می‌تواند در نهایت طول عمر ساختمان و ایمنی آن را افزایش دهد. در این مقاله سعی داشتیم به معرفی عوامل موثر بر کیفیت یک ساختمان بپردازیم، امیدواریم که محتوای این صفحه مورد استفاده مخاطبین عزیز قرار گرفته باشد.

ارسال نظر ...

  • در انتظار تایید : 0
  • تایید شده : 0 نظر
نظر شما پس از بررسی و تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد...
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !